Starten met huren

Een nieuwe woning! Voordat je kunt genieten van je eigen huis, moeten er nog zaken geregeld worden. Wij plannen een afspraak voor het ondertekenen van het huurcontract en het opleveren van je nieuwe woning.

Hiernaast vind je een aantal informatiefolders die betrekking hebben op je nieuwe huis en tuin!

Veel gevraagd over Starten met huren

Ik ben niet tevreden over de kwaliteit van de oplevering van mijn nieuwe woning. Waar kan ik terecht?

Algemeen

Geef dit door aan de woonmakelaar waar u eerder contact mee heeft gehad. 

Wanneer ontvang ik de sleutel van mijn nieuwe woning?

Algemeen

De woonmakelaar zal u informeren over de exacte datum van sleuteloverdracht.

Moet ik zelf de meterstand doorgeven aan de energieleverancier?

Algemeen

U bent zelf verantwoordelijk voor het aanmelden van uw gas, elektra en waterlevering. Ook moet u zelf de standen van deze drie meters doorgeven. U kunt zelf de leveranciers kiezen. In enkele gevallen doet Nester dit voor u. Twijfelt u, neem dan contact op met een van onze medewerkers via 077 - 476 77 77 of wonen@nester.nl.

Op welk moment betaal ik de eerste verhuurnota?

Algemeen

U kunt de nota op ons kantoor per pin betalen van maandag tot donderdag van 8.30 - 16.30 uur en op vrijdag van 8.30 - 12.30 uur of per overboeking op rekeningnummer NL17 RABO 0143 6039 81 op naam van Stichting Nester onder vermelding van het VHE- of contractnummer zoals vermeld staat in de nota. Heeft u het bedrag overgeboekt? Neem dan een bewijs van uw betaling mee. Dit kan een print of schermafbeelding zijn. Alleen dan kunnen wij u de sleutels van uw nieuwe woning overhandigen.

Kan ik zelf mijn energieleverancier kiezen als ik een woning van jullie huur?

Algemeen

Ja, u kunt uw eigen energieleverancier kiezen.

Hoeveel sets aan sleutels ontvang ik bij de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning?

Algemeen

Dit is afhankelijk van de woning. U krijgt bij elke woning meerdere sleutels.

Wanneer betaal ik mijn eerste huur?

Algemeen

Uw 1e huur dient betaald te zijn voordat de sleuteloverdracht plaatsvindt. Hierover wordt u tijdig geïnformeerd. Daarna betaalt u uw huur vóór ingang van de lopende maand.

Ik wil de afspraak voor de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning verplaatsen. Hoe regel ik dat?

Algemeen

U kunt hiervoor telefonisch contact opnemen met de betreffende woonmakelaar.

Welke gegevens moet ik vermelden bij het overmaken van de eerste verhuurnota?

Algemeen

U vermeldt het VHE- of contractnummer zoals dit in de nota omschreven staat. Heeft u het bedrag overgeboekt? Neem dan een bewijs van uw betaling mee. Dit kan een print of schermafbeelding zijn. Alleen dan kunnen wij u de sleutels van uw nieuwe woning overhandigen.

Ik wil graag een betalingsregeling voor mijn eerste verhuurnota. Kan dat?

Algemeen

Dat kan niet. De eerste verhuurnota moet betaald zijn voor de sleuteluitgifte.

Ik heb een afspraak voor de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning. Hoe lang duurt deze afspraak?

Algemeen

De sleuteluitgifte duurt ongeveer een uur.

Ik kan zelf niet aanwezig zijn bij de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning. Mag iemand anders namens mij aanwezig zijn?

Algemeen

Dat kan als u de huurovereenkomst vooraf ondertekend heeft. De persoon die de sleutels ontvangt, moet wel door u gemachtigd zijn. Wilt u iemand machtigen? Ga naar het aanvraagformulier Contactpersoon machtigen.

Wat moet ik meenemen naar de afspraak voor de sleuteluitgifte?

Algemeen

In elk geval uw legitimatiebewijs. Neem ook een bewijs mee om te laten zien dat de eerste huurnota betaald is. Dit kan via internetbankieren doen of door een afdruk van de betaling mee te nemen. Andere benodigde documenten zoals de huurovereenkomst hoeft u niet te printen. De woonmakelaar neemt deze mee naar de afspraak in de woning.

Wij gaan samenwonen. Moeten we allebei aanwezig zijn bij de sleuteluitgifte?

Algemeen

Beide personen tekenen de huurovereenkomst. Is dit al gebeurd voor sleuteluitgifte? Dan kunnen we de sleutels aan één van de personen geven.

Ik heb een afspraak voor de sleuteluitgifte van mijn nieuwe woning. Wat gebeurt er bij deze afspraak?

Algemeen

Tijdens de sleuteluitgifte loopt onze woonmakelaar samen met u door de woning. De woonmakelaar noteert bijzonderheden in een opleverrapport. Ook maakt de woonmakelaar afspraken met u over mogelijk nog uit te voeren werkzaamheden. Daarna tekent u de huurovereenkomst en krijgt u de sleutels van de woning. Vergeet niet dat de 1e huur (incl. €34,- administratie kosten) op onze rekening moet staan vóór de sleuteloverdracht.

Zijn er extra kosten waar ik rekening mee moet houden bij de eerste verhuurnota?

Algemeen

Nester digitaliseert, mocht u toch een fysiek verhuurdossier willen ontvangen, kan dit en wordt er € 4,50 bij de eerste verhuurnota in rekening gebracht.

Gaat u wonen in een appartementencomplex, dan zijn de kosten voor een eigen naamplaatje €7,50.

Kan ik de huurovereenkomst ook als papieren versie ontvangen?

Algemeen

Nester is aan het digitaliseren en daarom tekenen wij uw documenten digitaal en verwijzen we u naar onze website voor meer informatie bij de pagina 'starten met huren'. Wenst u toch een papieren verhuurdossier te ontvangen tijdens de contractondertekening? Geef dit aan bij de Woonmakelaar zodra de afspraak voor de contractondertekening is gepland. Wij brengen hiervoor € 4,50 in rekening bij de beginnota. Het verhuurdossier bestaat uit uw verhuurdocumenten zoals de huurovereenkomst, algemene voorwaarden, beginnota en informatiefolders.

Ik ontvang post van de vorige huurder, wat kan ik doen?

Algemeen

Je kunt het adres doorstrepen en op de enveloppe RETOUR AFZENDER zetten. Doe de envenlop dan op de post. Een postzegel is niet nodig

Hoe gaat de ondertekening van mijn huurcontract in zijn werk?

Algemeen

De woonmakelaar plant een afspraak met je in. Tijdens deze afspraak - in de woning - wordt het verhuurdossier compleet gemaakt en onderteken je alle documenten. Standaard wordt er een digitaal verhuurdossier opgemaakt. Wil je deze op papier ontvangen, dan wordt hier een vergoeding voor gevraagd van €4,50

Ik kom in aanmerking voor een woning van Nester met een WMO aanpassing van de oud bewoners. Kan deze weer verwijderd worden?

Algemeen

Dit kan samen met een woonmakelaar bekeken worden bij de vooropname. Dan wordt - eventueel in overleg met de betreffende gemeente - bekeken wat er met de aanpassing zal gebeuren.