Onderhoud door ons

Onderhoud dat door ons wordt uitgevoerd is te verdelen in dagelijks en planmatig onderhoud. Planmatig onderhoud is terugkerend onderhoud dat wij per wijk plannen. Denk aan het onderhoud aan kozijnen en daken en het schoonmaken van cv-installaties en mechanische ventilaties.

Veel gevraagd over Onderhoud door ons

Hoe word ik geïnformeerd over het onderhoud aan mijn woning?

Algemeen

U krijgt ruim van tevoren een brief over de werkzaamheden.

Ik heb een cv-ketel, moet ik deze zelf onderhouden?

Algemeen

Zelf een cv-ketel onderhouden is niet van toepassing, Nester heeft een contract afgesloten met een specialist op het gebied van centrale verwarming, mechanische ventilatie, warmte terug win (wtw) installatie en koeltechnisch installatie.

 De huurder moet wel zelf de waterstand van de cv-installatie controleren en als deze te laag is de cv-installatie zelf bijvullen en ontluchten. Heeft de huurder een servicecontract bij ons afgesloten, dan hoeft de huurder de cv-installatie niet zelf bij te vullen en te ontluchten. Preventief onderhoud en of storingen wordt door onze specialist  uitgevoerd. Hiervoor contact opnemen met Nester en in het keuzemenu kiezen voor 1 voor Volta of voor 9 als het niet bekend is, welk bedrijf dat het onderhoud uitvoert.

Op de site van Volta Limburg staat omschreven hoe en wanneer men een cv-ketel moet bijvullen.

Ik ben niet tevreden met het uitgevoerde onderhoud. Wat moet ik doen?

Algemeen

Wij vragen u eerst een melding te maken bij de uitvoerende partij. Voor de start van de werkzaamheden heeft u van de aannemer een brief ontvangen. In de brief staan gegevens van de aannemer, waaronder een contactpersoon. Neem eerst contact op met deze contactpersoon. Komt u er niet uit met de uitvoerende partij? Neem contact met ons op via het telefoonnummer 077 - 476 77 77.

Ik heb een brief gekregen van Nester dat er werkzaamheden uitgevoerd worden, maar de aangegeven datum komt mij niet goed uit.

Algemeen

Nester voert deze werkzaamheden niet zelf uit, maar heeft afspraken gemaakt met bedrijven die deze uitvoeren. In de brief die u heeft ontvangen staat altijd de aannemer vermeld en hoe u hen het beste kunt bereiken.

De lift in mijn woongebouw is stuk. Waar meld ik dat?

Algemeen

Bel het noodnummer dat op het bordje in de lift staat. Kunt u het noodnummer niet zien, omdat bijvoorbeeld de deuren niet meer openen? Neem dan contact met Nester op via 077 - 476 77 77 (keuze 9).

Wat valt onder onderhoud door ons?

Algemeen

Wij onderhouden onze woningen volgens een meerjarenplanning. Meestal voeren we dit dan in het hele complex of wijk uit. We plannen de werkzaamheden op basis van inspecties en bijvoorbeeld het bouwjaar van de woning.

Mijn dakgoot of regenpijp zit verstopt. Wat moet ik doen?

Algemeen

Voor verstopping van de dakgoot of regenpijp kunt u contact opnemen met ons via 077 - 476 77 77 (keuze 9).

Hoe vaak maken jullie mijn dakgoten schoon?

Algemeen

Wij maken de dakgoten schoon, zodra u bij ons een melding maakt, dat dit nodig is. Bij VVE gebouwen bepaalt de VVE dit.

Mijn dak is beschadigd. Waar meld ik dat?

Algemeen

Beschadiging van uw dak kunt u aan ons doorgeven via 077 - 476 77 77 (keuze 9).

Wat doet Nester en wat moet ik als huurder doen aan onderhoud van het achterpad?

Algemeen

Het herstellen van bestrating wordt uitgevoerd door Nester. Onkruid verwijderen (alleen bij meergezinswoningen) wordt ook uitgevoerd door Nester. Onkruid verwijderen achter eengezinswoningen is voor bewoners zelf. 

Wie is er verantwoordelijk voor het wassen van de ramen?

Algemeen

Het wassen van de ramen bij een eengezinswoning is voor rekening van de huurder, het wassen van algemeen glas en (onbereikbaar) glas van een appartementencomplex wordt vanuit Nester geregeld. De kosten hiervoor worden verrekend middels de servicekosten. Kosten voor gebruik van de hoogwerker worden niet doorbelast.

Wanneer wordt er onderhoud aan de lift in mijn woongebouw uitgevoerd?

Algemeen

Elk jaar voeren we onderhoud aan de lift in uw gebouw uit. Elk jaar voeren we onderhoud aan de lift in uw gebouw uit. De lift wordt elk anderhalf jaar gekeurd conform de laatste wet en regelgeving.

Hoe vaak worden de ramen gewassen in mijn woongebouw?

Algemeen

Dit is verschillend per complex. In de meeste complexen hangt vanaf 1 januari 2022 een schoonmaakschema dat te lezen is op onze digitale infoborden. We gaan uit van drie  glasbewassingen per jaar. 

Buiten de afgesproken glasbewassingen worden de ramen niet extra gewassen. Het melden van vieze ramen heeft om deze reden geen zin, echter zijn de ramen pas gewassen en is dit niet goed gebeurd, dan kan dit gemeld worden liefst binnen 24 uur na het wassen. Nester zal het schoonmaakbedrijf hierop aanspreken. Uw naam  en telefoonnummer worden doorgegeven aan het schoonmaakbedrijf. Zij zullen uw klacht in behandeling nemen en contact met u opnemen. 

Ik heb een mechanisch ventilatiesysteem in mijn woning. Kan ik deze zelf schoonmaken?

Algemeen

Zelf een mechanisch ventilatie onderhouden is niet van toepassing, Nester heeft een contract afgesloten met een specialist op het gebied van mechanische ventilatie. De huurder kan alleen de ventilatie kap/rooster schoonmaken.

Bekijk de video over de mechanische ventilatie:

https://www.youtube.com/embed/rJEvB8aOVbM

De lift in mijn woongebouw is vies. Waar meld ik dat?

Algemeen

Neem contact met ons op via het telefoonnummer 077 - 476 77 77. Of stuur een e-mail naar wonen@nester.nl.

De ramen in mijn woongebouw zijn vies. Waar meld ik dat?

Algemeen

Het is per complex verschillend hoevaak de ramen worden schoongemaakt. Buiten de afgesproken glasbewassingen worden de ramen niet extra gewassen. Het melden van vieze ramen heeft om deze reden geen zin.

Zijn de ramen pas gewassen en dit is niet goed gebeurd, dan kan dit gemeld worden liefst binnen 24 uur na het wassen. Wij zullen dan het schoonmaakbedrijf hierop aanspreken. Uw naam  en telefoonnummer worden doorgegeven aan het schoonmaakbedrijf. Zij zullen uw klacht in behandeling nemen en contact met u opnemen. 

Ik heb een schoorsteen. Hoe vaak vegen jullie de schoorsteen van mijn woning of woongebouw?

Algemeen

U bent zelf verantwoordelijk voor het vegen van uw schoorsteen. Uw verzekering adviseert een schoorsteen jaarlijks te laten vegen.

Regelen jullie vervangende woonruimte als er onderhoud aan mijn woning wordt uitgevoerd?

Algemeen

Bij werkzaamheden kunt u altijd in uw woning blijven. Het kan zijn dat u last heeft van de werkzaamheden, maar we zorgen ervoor dat uw woning bewoonbaar blijft.

Is de lift in mijn woongebouw buiten werking als er onderhoud wordt uitgevoerd?

Algemeen

Voor uw veiligheid en van de monteur, kan de lift tijdens een onderhoudsbeurt niet worden gebruikt. Voordat onderhoud wordt uitgevoerd, krijgt u hiervan bericht. Dit doet Nester via het algemene informatiebord in uw complex.

Ik heb een schoorsteen. Wie is verantwoordelijk voor het vegen van mijn schoorsteen?

Algemeen

U bent zelf verantwoordelijk voor het vegen van uw schoorsteen. De kosten betaalt u zelf.

Wat is een mechanisch ventilatiesysteem?

Algemeen

Mechanische ventilatie, ook wel MV genoemd, zorgt voor een voortdurende luchtverversing. Mechanische ventilatie wordt toegepast om gebruikte lucht af te voeren en verse (buiten)lucht aan te voeren. Mechanische afzuiging vindt meestal centraal plaats, vaak op zolder. De installatie bestaat uit een MV-box en ingebouwde ventilatiekanalen.

Bekijk de video over mechanische ventilatie:

https://www.youtube.com/embed/rJEvB8aOVbM

Ik ben niet aanwezig wanneer er onderhoud aan mijn woning wordt uitgevoerd. Kan dit op een ander moment plaatsvinden?

Algemeen

U wordt ruim van te voren geïnformeerd over de start van de werkzaamheden, zodat u voldoende gelegenheid heeft om hiervoor tijd vrij te maken. Bent u door omstandigheden niet in de gelegenheid om zelf aanwezig te zijn, dan mag in uw plaats iemand anders aanwezig zijn.

Ik heb een mechanisch ventilatiestyeem in mijn woning. Wie betaalt de kosten voor het onderhoud?

Algemeen

De kosten van het onderhoud is voor de verhuurder mits de huurder geen eigen installatie heeft gekocht. Alle kosten met betrekking tot onderhoud , vervangingen en of storingen zijn ook voor kosten van Nester.

Bekijk ook de video over mechanische ventilatie:

https://www.youtube.com/embed/rJEvB8aOVbM

Hoe gebruik ik de standen van mijn mechanisch ventilatiesysteem?

Algemeen

Ons advies voor de standen van het ventilatiesysteem: bij douchen op stand 3, bij koken op stand 3 en bij een normale situatie stand 1.

Bekijk ook de video over mechanische ventilatie: 

https://www.youtube.com/embed/rJEvB8aOVbM

De algemene ruimte wordt niet goed schoongemaakt. waar moet ik dit melden?

Algemeen

Schoonmaak van de algemene ruimte wordt volgens een schema gereinigd. Zie hiervoor de informatie op het digitale infobord in uw complex. Galerijen (voor de eigen voordeur) horen niet bij de algemene schoonmaak. Dit is voor de huurder om zelf schoon te houden. 

Indien u niet tevreden bent over kwaliteit van de schoonmaak zoals aangegeven op het schema dan kunt u contact opnemen met Nester via wonen@nester.nl of mailen naar wonen@nester.nl

Ik denk dat de filters in mijn WTW- installatie (warmte terugwin installatie) vervangen moet worden, wie doet dit?

Algemeen

Als je het vermoeden heeft dat er iets niet goed werkt aan de WTW-installatie, dan kun je  contact opnemen met de reparatielijn via 077 - 476 77 77 keuze nummer 9.

 De filters van deze installatie worden één keer per 2 jaar  vervangen door de installateur. Je krijg altijd 1 setje extra om zelf het filter te vervangen. Wij laten het van tevoren weten, wanneer de installatie aan onderhoud toe is.

Wanneer vervangt Nester mijn huidige cv-ketel, WTW-installatie en-/of mechanische ventilatie?

Algemeen

Cv-ketel (centrale verwarmingsketel)
Vervanging vindt plaats na 18e levensjaar

MV (mechanische ventilatie)
Vervanging vindt plaats na 20e levensjaar

WTW (warmte terugwin installatie)
Vervanging vindt plaats na 18e levensjaar

Indien er zich een probleem voordoet aan bijvoorbeeld de cv-ketel, mechanische ventilatie of warmte terugwin installatie, neem dan contact op met Volta 077-4767777 keuze 1, onze reparatieservice via 077-4767777 keuze 9 of vul hier ons digitale reparatie melden formulier in.

Tijdens het verwijderen van het behang zijn er gaten zichtbaar in de muur. Waar meld ik een reparatie bij jullie?

Algemeen

Het kan gebeuren dat er gaatjes zichtbaar worden in de muur tijdens het verwijderen van bijvoorbeeld behang. Het herstellen van kleine gaatjes in de muur dien jij als bewoner zelf, op eigen kosten te (laten) herstellen. Je kunt dit zelf makkelijk doen met een tube muurvuller verkrijgbaar bij bijvoorbeeld een bouwmarkt. Klik hier voor een voorbeeld van kleine gaatjes in de muur.

Als het stucwerk loslaat tijdens het verwijderen van bijvoorbeeld behang of grotere gaten zichtbaar zijn, meldt dit dan bij ons! Stuur hiervoor een mail naar wonen@nester.nl met foto’s van de situatie zodat wij dit verder kunnen beoordelen. Klik hier voor een voorbeeld van grote gaten in de muur óf hier voor een voorbeeld van loslatend stucwerk.

Er is onderhoud gepland aan/in mijn woning. Mag ik dit weigeren?

Algemeen

Je mag onderhoud niet weigeren. Dit staat in de afspraken die gemaakt zijn in de huurovereenkomst. Je krijgt meerdere verzoeken van het onderhoudsbedrijf om een afspraak te maken. Lukt dit niet, dan krijg je een brief. Onderhoud voeren we uit ter verbetering van jouw woongenot en je woning. Onderhoud aan bijvoorbeeld de cv-ketel is ook belangrijk voor de veiligheid van onze bewoner. Weiger je onderhoud en er ontstaat hierdoor een storing of schade, dan komt dit voor je eigen rekening.

Er kwam iemand aan de deur van Nester, maar vertrouw het niet helemaal, wat kan ik doen?

Algemeen

Een medewerker van Nester  kan zich altijd legitimeren. Vaak heeft deze een visitekaartje of bedrijfskleding van Nester. 

Een medewerker van bijvoorbeeld een aannemer die voor Nester werkt, kan zich ook altijd legitimeren.

Is er vooraf geen afspraak gemaakt? Vertrouwt u het niet? Laat de persoon niet binnen, vraag om naam en bedrijf en bel naar Nester. Wij gaan navragen of het klopt.

Mijn trap is onveilig. Kan ik een nieuwe krijgen?

Algemeen

Onze aannemer kan vaststellen of de trap inderdaad onveilig is. Maak hiervoor een afspraak. Neem contact met ons op via het telefoonnummer 077 - 476 77 77. en kies optie 9. Onze reparatieservice maakt een opdracht voor de aannemer om de trap te inspecteren.

Ik krijg van Nester een perilexaansluiting voor een elektrische kookplaat. Wie dopt de gasleiding af?

Algemeen

U neemt hiervoor contact op met onze reparatieservicedienst. Zij geven een aannemer opdracht om dit uit te voeren. Nester. Nester betaalt eenmalig de kosten.

Ik heb (extra) kosten gemaakt door achterstallig onderhoud van Nester. Ik wil hier graag een vergoeding voor (intern)

Algemeen

  

Ik vermoed bodemvervuiling op grond van Nester. Wat moet ik doen?

Algemeen

We spreken over bodemverontreiniging als door toedoen van de mens stoffen of materialen in de bodem of het grondwater terecht zijn gekomen die schadelijk zijn voor het ecosysteem of de mens. Verontreinigingen kunnen in de bodem terecht komen door calamiteiten, morsen, lekkage van vaten en leidingen, storten van puin, afval en lozingen. Bodemvervuiling is niet altijd direct schadelijk. Als er geen vluchtige stoffen aanwezig zijn en de bodem niet verstoord wordt treedt geen direct gevaar op. Als sprake is van bodemverontreiniging die een gevaar vormt voor de gezondheid van bewoners moet er actie ondernomen worden. Daarvoor is  een deskundigenrapport nodig om aan te tonen wat er aan de hand is. 

Maak bij vermoeden van bodemverontreiniging op grond van Nester een melding bij ons. Dit kan telefonisch via 077-476 77 77, via de mail wonen@nester.nl óf via ons contactformulier.