Nieuwe keuken, toilet en badkamer

Vanaf 15 november 2023 kunt u geen aanvraag meer doen voor een nieuwe badkamer, keuken of toilet.

 

Vanaf 2024: alleen lopende aanvragen

In 2024 voeren we alle lopende aanvragen voor een nieuwe badkamer, keuken of toilet uit.* Dus iedereen die voor 15 november 2023 een aanvraag heeft gedaan en aan de voorwaarden van vervanging voldoet.

 

Vanaf 2025: vervanging

Vanaf 2025 gaan wij op een andere manier werken. U kunt zelf geen aanvraag meer doen voor een nieuwe badkamer, keuken en toiletten. We vervangen vanaf dan op basis van kwaliteit en niet meer strikt op technische levensduur. Meer informatie over onze planning en werkwijze vanaf 2025 volgt in 2024.

 

*LET OP: bewoners die de aanvraag al hebben ingediend, krijgen nog steeds in 2024 hun nieuwe keuken, badkamer of toilet.

Veel gevraagd over Nieuwe keuken, toilet en badkamer

Kan ik een nieuwe badkamer, keuken of toilet aanvragen?

Algemeen

Vanaf 15 november 2023 is het niet meer mogelijk om een nieuwe badkamer, keuken of toilet aan te vragen. 

Ons uitgangspunt is om alle lopende aanvragen voor een nieuwe badbamer, keuken of toilet in 2024 uit te voeren. 

Ik heb nog niks gehoord over mijn aanvraag in relatie tot het vernieuwen van mijn badkamer, keuken en/of toilet. Wat moet ik nu doen?

Algemeen

Heeft u een bevestiging gekregen dat uw aanvraag goed is ontvangen? Dan vragen wij u vriendelijk geduld te hebben. Heeft u deze bevestiging niet gekregen, neem dan contact op met ons.

Indien u de informatiebrief heeft gekregen dat uw aanvraag is doorgestuurd naar de aannemer kunt u rechtsstreeks contact opnemen met de aannemer. Het telefoonnummer kunt u terugvinden in de informatiebrief. 

Wanneer vervangen jullie een keuken, badkamer of toilet?

Algemeen

Heeft u uw aanvraag ingediend voor 15 november 2023? Dan hanteren we de volgende levensduur:

  • Badkamer 30 jaar
  • Keukentegelwerk 30 jaar
  • Keukenblok 15 jaar
  • Toilet 30 jaar

Vanaf 15 november 2023 is het niet meer mogelijk om een nieuwe badkamer, keuken of toilet aan te vragen. Ons uitgangspunt is om alle lopende aanvragen voor een nieuwe badbamer, keuken of toilet in 2024 uit te voeren. 

Vanaf 2025: vervanging
Vanaf 2025 gaan wij op een andere manier werken. We vervangen vanaf dan op basis van kwaliteit en niet meer strikt op technische levensduur. Meer informatie over onze planning en werkwijze vanaf 2025 volgt in 2024.

Ik wil elektrisch koken maar er is geen aansluiting. Is dit alsnog mogelijk?

Algemeen

Dat kan, als de woning hiervoor geschikt is. U heeft hiervoor een Perilex-aansluiting nodig. Dat kunt u aanvragen via het formulier woningverbetering. Het kan zijn dat voor deze woningverbetering een (kleine) huurverhoging wordt berekend.  

Het is niet toegestaan zelf een Perilex aansluiting te realiseren in de woning. Neem gerust contact met ons op.

Ik wil mijn badkamer, toilet of keuken uitbreiden met extra opties. Welke mogelijkheden heb ik?

Algemeen

Nester biedt het 'standaard' pakket aan.

Badkamer
Voor de badkamer is een drietal uitbreidingen mogelijk tegen een huurverhoging, zie hieronder: 

  1. Badkamer herinrichten, groter maken op huidige plaats (muurkast bij badkamer).
  2. Badkamer verplaatsen naar 4e slaapkamer.
  3. 2e toilet op badkamer. 

Keuken
U heeft keuze uit 4 verschillende keuzepakketten (kleurencombinaties) en 2 soorten handgrepen. Klik hier voor de pagina Nieuwe badkamer, keuken en/of toilet. Op deze pagina staan de keuzeformulieren. 

Toilet
Voor de toiletruimte zijn geen uitbereidingsopties mogelijk. 

Wilt u meer dan wij u aanbieden? Geef dit tijdens de opname met de aannemer aan, dan bespreekt hij de aanvullende mogelijkheden met u. Deze uitbereidingen moet u zelf betalen en kunt u afrekenen via de aannemer. 

Aanvullende keuzes
Aanvullende keuzes worden door ons als zelf klussen geregistreerd. U hoeft dus géén extra Zelf klussen aanvraag voor de gemaakte keuzes in te dienen.

Op de aanvullende keuzes zijn echter wel de voor zelf klussen geldende algemene voorwaarden van toepassing. Klik hier voor de pagina Zelf Klussen. 

Bewindvoering
Heeft u een bewindvoerder? Informeer dan vooraf bij hem/haar of u in de gelegenheid bent om de kosten voor eventuele aanvullende keuzes aan de aannemer te voldoen.

Heb ik overlast tijdens de verbouwing?

Algemeen

Wanneer er werkzaamheden plaatsvinden in uw woning, ervaart u overlast. Denk hierbij aan stof, lawaai en de aanwezigheid van uitvoerende partijen in uw woning. Dit is helaas niet te voorkomen. Echter probeert de aannemer de overlast zoveel mogelijk te beperken en de werkzaamheden zoveel als mogelijk aaneengesloten uit te voeren. Tijdens de verbouwing kunt u geen gebruik maken van het onderdeel dat vervangen wordt. 

Wij streven ernaar om de werkzaamheden gereed te hebben binnen de onderstaande termijnen. Indien u een volledige badkamer-, keuken- en toiletrenovatie krijgt of er asbest aanwezig is leveren wij maatwerk. Voor de start van de werkzaamheden overlegt de ketenpartner de planning met u. 

  1. Badkamer: 10 werkdagen
  2. Keuken: 6 werkdagen
  3. Toilet: 6 werkdagen
  4. Keuken en toilet: 8 werkdagen
  5. Badkamer en keuken: 10 werkdagen
  6. Badkamer en toilet: 12 werkdagen
  7. Badkamer, keuken en toilet: 12 werkdagen

Badkamer
Bij het plaatsen van een nieuwe badkamer worden nieuw leidingwerk en riolering in de vloer aangebracht, tevens wordt de vloer op afschot gelegd. Hierdoor kan er hoogteverschil tussen de overloop en badkamer ontstaan. Dit hoogteverschil wordt door middel van een opstap (dorpel) afgewerkt. Het kan voorkomen dat deze nieuwe opstap hoger is dan uw bestaande opstap.

Keuken
Bij het vervangen van de keuken kan het voorkomen dat de hoogte van uw blad wijzigt. Wij hanteren een standaard van 94 centimeter. Heeft u in de keuken de wasmachine-aansluiting, dan kunt u hier tijdelijk geen gebruik van maken. 

Toilet
Bij een toiletverbetering (of als u het toilet op de badkamer heeft die verbeterd wordt), stelt onze aannemer een mobiel toilet ter beschikking. Dit toilet zal 1 keer per week geleegd worden. U dient ervoor te zorgen dat er iemand aanwezig is op het afgesproken moment.

Huisdieren
Heeft u huisdieren? Zorg er dan voor dat uw huisdier op veilige afstand blijft van de werkzaamheden en het uitvoerend personeel ongehinderd kan werken.

De aannemer heeft gebeld voor de opname. Wat kan ik verwachten?

Algemeen

De aannemer komt bij u op bezoek en gaat met u in gesprek over de vervanging van uw badkamer, keuken en/of toilet. De aannemer zal de badkamer, keuken en/of toilet opmeten, met u het proces doornemen en een aantal keuzes met u bespreken. Op onze website kunt u alvast de keuzeformulieren terugvinden. Klik hier voor de link naar de webpagina van de keuzeformulieren.

Ik heb zelf aanpassingen in de badkamer-, keuken- en/of toilet aangebracht. Wat doen jullie met deze aanpassingen?

Algemeen

Tijdens de opname controleert de aannemer of er sprake is van een Zelf Aangebrachte Voorziening (ZAV). Deze voorzieningen worden niet vervangen of teruggeplaatst bij renovatie.

Enkele voorbeelden van ZAV's zijn:

  1. wand-/plafondafwerkingen;
  2. vloerafwerkingen;
  3. elektronische voorzieningen (bijvoorbeeld lampen, wandcontactdozen),
  4. watervoorzieningen (bijvoorbeeld vaatwasser aansluiting, extra tappunten),
  5. keukenkasten zijnde niet standaard (bijvoorbeeld afzuigkapkastje, verlengd aanrechtblad, inhouwapparatuur),
  6. Douche cabine, douchegordijn, plankjes, kastjes en rekjes.

Alle zelf aangebrachte voorzieningen moet u zelf verwijderen voordat de aannemer start met de renovatie. Bent u zelf niet in de gelegenheid om de voorzieningen te verwijderen? Dan kunt u het onze aannemer vragen. Doe dit tijdens de warme opname. De aannemer maakt dan een prijs voor u. Deze kosten zijn voor uw eigen rekening.

    Hoe gaat Nester om met asbest tijdens uit te voeren werkzaamheden?

    Algemeen

    Indien uw woning vóór 1994 is gebouwd is het mogelijk dat er asbesthoudende materialen in uw woning verwerkt zijn. Voorafgaand aan de werkzaamheden laat de aannemer een asbestinventarisatie uitvoeren om er zeker van te zijn dat de werkzaamheden op veilige wijze uitgevoerd kunnen worden.

    De asbestinventarisatie houdt in dat er in de ruimtes waarin gewerkt wordt, onderzoek plaatsvindt naar eventueel aanwezige asbesthoudende materialen. Dit gebeurt door middel van een visuele inspectie of door het nemen van monsters. Dit laatste houdt in dat het mogelijk is dat er bijvoorbeeld een stukje tegel of plint zal worden weggehaald om tests uit te kunnen voeren. De inventariseerder zal aansluitend ook de rest van uw woning aan een visuele inspectie onderwerpen om eventueel asbesthoudend materiaal te lokaliseren.

    Indien er asbesthoudende materialen geconstateerd zijn in de ruimtes waarin gewerkt gaat worden, zal er een sanering plaatsvinden om de materialen te verwijderen. Asbesthoudende materialen in overige ruimtes, worden, indien niet schadelijk, vastgelegd op een asbestmeterkastkaart. Zo is bij toekomstige werkzaamheden duidelijk welke voorzorgsmaatregelen genomen moeten worden.

    Na sanering van een vloer brengt de aannemer een cementdekvloer aan. Wanden worden behangklaar opgeleverd. Eventuele vloer- of wandafwerking zijn voor uw eigen rekening.