Energie besparen

Duurzaamheid is voor ons allemaal belangrijk. Hoe werkt Nester aan duurzaamheid?

  • Nieuwe woningen worden heel duurzaam gebouwd. Denk aan duurzame materialen, zonnepanelen, isolatie, etc.
  • Bij bestaande woningen voeren we energiebesparende maatregelen uit. We noemen dit verduurzaming. 

Verduurzaming van onze woningen

Wij maken de komende jaren ruim 3000 woningen duurzamer. Hierbij starten we bij woning met een laag energielabel. Wat pakken we dan aan? Onder meer:

  • isolatie van de vloer, gevel, dak en het plaatsen van HR++ glas
  • plaatsing van mechanische ventilatie
  • eventueel aanbrengen van zonnepanelen (lees meer hierover bij de veelgestelde vragen)

Bekijk stap voor stap hoe wij dit doen


In verband met lange leveringen en tekort aan personeel zullen de wachttijden en uitvoeringen behoorlijk toenemen.
Houd hier dus rekening mee!

Aanvraagformulier Duurzaamheid

Heeft u wensen om uw woning te verduurzamen? Dit kunt u bij ons aanvragen op deze pagina

Veel gevraagd over Energie besparen

Ik wil zonnepanelen. Wat moet ik doen?

Algemeen

Nester wil op al haar woningen zonnepanelen leggen. Dit doen we nu bij de woningen met energielabels E, F en G. Vervolgens gaan we verder met alle andere woningen. Wil je niet op Nester wachten en zelf zonnepanelen leggen, dan kan dit vanaf 1 april 2024 onder bepaalde voorwaarden, die in maart op onze site worden gepubliceerd.

Ik heb een vraag over het verduurzamingsproject. Waar kan ik deze stellen?

Algemeen

Is de verduurzaming aan uw woning gestart? Dan kunt vanaf dat moment de vragen stellen aan de betreffende partner. Is bij u nog geen verduurzamingsproject gestart of als een verduurzamingsproject is afgerond? Stel uw vraag dan aan Nester.

Bekijk ook onze video waarin we uitleggen hoe de verduurzaming in zijn werk gaat.

https://www.youtube.com/embed/DNhL9qUeU38

Ik heb zonnepanelen. Hoe nu verder?

Algemeen

Schoonmaak
Zonnepanelen hoeven in principe niet schoongemaakt te worden. Ze liggen in een dusdanige hoek dat het vuil eraf regent.

Maandelijkse vergoeding voor zonnepanelen
U betaalt hiervoor een kleine vergoeding per maand aan ons. Het kan voorkomen dat u wel al zonnepanelen heeft, maar nog geen maandelijkse vergoeding betaalt. Dit komt omdat u pas huurverhoging gaat betalen wanneer het complete project klaar is met verduurzaming.

Reparatie of storing
U kunt uw klacht melden via ons algemene nummer en dan kiest u optie 9

Stroomopwekking en teruglevering
Wij plaatsen een klein metertje in de meterkast waarop u kunt aflezen wat de panelen opbrengen. Op uw slimme meter kunt u aflezen hoeveel energie is terug geleverd aan de energieleverancier. Het verschil tussen beide meters is uw verbruik van de energie die door de zonnepanelen is opgewekt. In de energienota die u van de energieleverancier ontvangt, kunt u zien wat het financiële resultaat is van de teruglevering. De consumentenbond heeft een overzicht gemaakt van energieleveranciers en de terugleververgoedingen. Het is verstandig hier naar te kijken en te vergelijken. U vindt het overzicht hier. 

Schade
Wanneer de schade van buitenaf veroorzaakt is, kunt u dit melden via het Schadeformulier bij Nester.

Energielabel
U kunt het (huidige) energielabel vinden via: https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/
U kunt bij verbetering of verduurzaming van uw woning de nieuwe energieklasse pas inzien wanneer Greenwise de opname in het energielabel heeft doorgezet.

Bekijk ook onze video over zonnepanelen:

https://www.youtube.com/embed/Xuu8RIeqamQ

Wanneer is mijn woning aan de beurt voor de verduurzaming?

Algemeen

Op dit moment verduurzamen wij de minst energiezuinige woningen. Daarna komen iets jongere - en daardoor ook iets energiezuinigere - woningen aan de beurt.

Wijk voor wijk

Nester heeft - net als andere corporaties - niet de middelen en capaciteit om alle woningen in één keer aan te pakken. Daarom doen wij dat wijk voor wijk. 

Voorbereiding

De voorbereidingen beginnen al een hele tijd voordat voordat we starten met de werkzaamheden. Eerst brengen we de verduurzamingsmogelijkheden van de woningen in uw wijk in kaart. U krijgt van tevoren een brief.

Dan gaan wij plannen maken voor de komende tijd. U hoort dan een tijdje niks van ons. Op de achtergrond maken we afspraken met aannemers, planningen en andere voorbereidingen. 

Afspraak bij u thuis

Bij de start van de werkzaamheden komen we voor een gesprek bij u thuis. Tijdens dit gesprek ontvangt u ook onze duurzaamheidsklapper met daarin alle informatie die u nodig heeft. Gedurende de werkzaamheden informeert de projectleider u als er iets is en tijdens de oplevering vindt er nogmaals een persoonlijk gesprek plaats.

Wat doen jullie aan het verbeteren van de isolatie van mijn woning?

Algemeen

Wij maken de komende jaren ruim 3000 woningen duurzamer. Hierbij starten we bij de woningen met een laag energielabel. Denk hierbij aan het aanbrengen/verbeteren van isolatie van vloeren, gevels, daken, het plaatsen van HR++ glas en zonnepanelen. Ook plaatsen we we energiezuinige mechanische ventilatie voor goede ventilatie in de woning. 
Alleen voor zonnepanelen vragen wij u een gebruikersvergoeding. 

We maken voor elke woning een plan op maat.

Ik krijg zonnepanelen, verduurzaming of woningverbetering. Wat is de status?

Algemeen

Als een project bij u gestart is dan kunt u vanaf dat moment de vragen stellen aan de betreffende partner; Pex Dakbdekkingen via 0475-461737 of Maasveste Berben Bouw via 0475-538939

Is bij u nog geen verduurzamingsproject gestart of zijn de werkzaamheden al afgerond?
Dan kunt u uw vragen stellen aan Nester.

Ik wil elektrisch koken maar er is geen aansluiting. Is dit alsnog mogelijk?

Algemeen

Dat kan, als de woning hiervoor geschikt is. U heeft hiervoor een Perilex-aansluiting nodig. Dat kunt u aanvragen via het formulier woningverbetering. Het kan zijn dat voor deze woningverbetering een (kleine) huurverhoging wordt berekend.  

Het is niet toegestaan zelf een Perilex aansluiting te realiseren in de woning. Neem gerust contact met ons op.

Waar vind ik het energielabel van mijn woning?

Algemeen

U kunt het energielabel terugvinden op deze website

Hoe houd ik mijn woning koel als het buiten warm is?

Algemeen

Wij geven u graag tips:

  1. Houd op warme dagen ramen, deuren en zonwering (gordijnen, rolluiken of zonneschermen) dicht. Open de ramen pas als het buiten is afgekoeld, bijvoorbeeld laat in de avond.
  2. Door te koken en het gebruik van een oven warmt uw huis snel op. Kies op warmere dagen vaker voor koude gerechten of een gezellige barbecue. 
  3. Een (mobiele) airco is fijn als het heet is, maar verbruikt ook heel veel energie. Kies daarom liever voor een ventilator. Een ventilator verkoelt minder dan een airco, maar hier is een handige oplossing voor: hang zakjes met ijsblokjes voor uw ventilator. 
  4. Apparaten die altijd aan staan, geven warmte af en kosten energie. Denk bijvoorbeeld aan een computer, lampen en de tv. Zet ze helemaal uit. 
  5. Laat de droger uit en hang uw was buiten te drogen. De warmte zorgt voor een extra snelle droging. Voor elke situatie is er wel een droogrek: voor in uw tuin of voor aan uw balkon of raam.  

Jullie zijn woningen in mijn straat aan het verduurzamen. Kan mijn koopwoning worden meegenomen in de werkzaamheden?

Algemeen

Ja dat is mogelijk. U kunt contact opnemen met Nester via 077 - 476 77 77 of mail sturen naar wonen@nester.nl. Wij geven dit door aan duurzaamheidspartner die later contact met u zal opnemen. U kunt natuurlijk ook altijd zelf de duurzaamheidspartner aanspreken ter plaatse.

Mag ik zelf een slimme meter laten plaatsen in mijn woning?

Algemeen

In principe zouden voor 2021 alle huishoudens en bedrijven een slimme meter aangeboden krijgen. Is er nog geen geplaatst kunt u contact opnemen met uw netwerkbeheerder.

Mag ik een slimme meter weigeren?

Algemeen

Als u een digitale, niet-slimme meter laat installeren of als de oude, niet-slimme meter in uw meterkast blijft hangen, betekent dat: dat u geen maandelijkse verbruikersoverzichten ontvangt van uw energieleverancier; dat u minder mogelijkheden hebt om energieverbruiksmanagers in huis te gebruiken die u kunt helpen bij energie besparen; dat u per 1 juli 2021 geen energie tegen dubbeltarief meer kunt afnemen of terug leveren, dan verdwijnt namelijk het TF-signaal. Wilt u op een later moment alsnog een slimme meter aanvragen? Dan kan dat gewoon, maar daaraan zijn wel kosten verbonden. (bron: www.enexis.nl)

Hebben jullie nul-op-de-meter woningen?

Algemeen

Ja, wij hebben Nul-Op-de-Meterwoningen.

Greenwise wil mijn woning inspecteren. Waarom is er een nieuw energielabel nodig?

Algemeen

Na afronding van alle duurzaamheid werkzaamheden wordt door Greenwise het energielabel opnieuw bepaald. Zo kan er vastgelegd worden welke verbeteringen zijn uitgevoerd.

Heeft u vragen over de inspectie dan kunt u contact opnemen met Greenwise via planning@greenwiseholland.nl.

Heeft u een andere vraag dan kunt u contact opnemen met Nester.

Ik wil het energielabel van mijn woning verbeteren. Hoe kan ik dit doen?

Algemeen

Nester kan onderstaande verbeteringen uitvoeren:

  • Isolatie van het dak en vloer
  • Verbetering glas en kozijnen (HR ++ glas)
  • Mechanische installatie
  • Verbetering kozijnen/daken/voegwerk
  • Zonnepanelen (hier vragen wij een gebruikersvergoeding voor) 

Het aanbrengen van de verbeteringen wordt gedaan door Nester. U mag dus niet zelf verbeteringen uitvoeren om uw woning beter te isoleren. Heeft u zelf plannen om verbeteringen aan te brengen, dan moet dit altijd aangevraagd en uitgevoerd worden via Nester. Dit kan dan op twee manieren worden uitgevoerd.

1) Duurzaamheidsproject (geen huurverhoging)
Nester verduurzaamt de komende jaren 3000 woningen duurzamer maken via ons duurzaamheidsproject.
Met dit plan maken wij meerdere woningen tegelijkertijd duurzaam. We starten bij de woningen met een laag energielabel.

Nester voert via het duurzaamheidsproject verbeteringen uit, zonder dat u hier een extra vergoeding (huurverhoging) voor hoeft te betalen met uitzondering van de zonnepanelen.

Wilt u weten of en wanneer het duurzaamheidsproject gepland staat voor uw adres, neem contact op met Nester via 077 - 476 77 77 voor meer informatie.

Bekijk hoe wij de woningen verduurzamen:

2) Woningverbetering (met huurverhoging)
Het verbeteren van het energielabel is ook mogelijk door een woningverbetering aan te vragen.
U kunt een aanvraag bij Nester doen via het formulier ‘Woningverbetering.

De woningverbetering brengt in veel gevallen wél een hogere huurprijs met zich mee.
Wij adviseren u daarom om vooraf navraag te doen bij Nester of er een duurzaamheidsproject gepland staat.

Hoe kan ik energie besparen in mijn woning?

Algemeen

De energiekosten vormen een groot deel van alle woonlasten.
Hoe zuiniger u omgaat met elektriciteit en warmte, hoe lager uw energiekosten kunnen zijn.

Voor handige tips verwijzen wij u naar de site van Milieu Centraal
Ook kunnen wij u vanuit Nester enkele tips geven over hoe u de woning koel kunt houden als het buiten warm is.

  1. Houd op warme dagen ramen, deuren en zonwering (gordijnen, rolluiken of zonneschermen) dicht.
  2. Open de ramen pas als het buiten is afgekoeld, bijvoorbeeld laat in de avond.
  3. Door te koken en het gebruik van een oven warmt uw huis snel op.
  4. Kies op warmere dagen vaker voor koude gerechten of een gezellige barbecue.
  5. Een (mobiele) airco is fijn als het heet is, maar verbruikt ook heel veel energie.
  6. Kies daarom liever voor een ventilator. Een ventilator verkoelt minder dan een airco, maar hier is een handige oplossing voor: hang zakjes met ijsblokjes voor uw ventilator.
  7. Apparaten die altijd aan staan, geven warmte af en kosten energie.
  8. Denk bijvoorbeeld aan een computer, lampen en de tv. Zet ze helemaal uit.
  9. Gebruik geen droger maar hang uw was buiten te drogen. De zon zorgt voor een extra snelle droging.
  10. Voor elke situatie is er wel een droogrek: voor in uw tuin of voor aan uw  balkon of raam.

Mag ik zelf een slimme meter laten plaatsen of weigeren in mijn woning?

Algemeen

Enexis is aanspreekpunt als het gaat om slimme meters.

Ik wil een slimme meter laten plaatsen

In principe zouden voor 2021 alle huishoudens en bedrijven een slimme meter aangeboden krijgen.
Is er nog geen geplaatst, dan kunt u contact opnemen met uw netwerkbeheerder.

Ik wil geen plaatsing van een slimme meter

U kunt het plaatsen van een slimme meter weigeren maar dit heeft wel wat gevolgen.
Als u een digitale, niet-slimme meter laat installeren of als de oude, niet-slimme meter in uw meterkast blijft hangen, betekent dat: dat u geen maandelijkse verbruikersoverzichten ontvangt van uw energieleverancier. Ook heeft u minder mogelijkheden hebt om energieverbruiksmanagers in huis te gebruiken die kunnen helpen bij het besparen van energie. Per 1 juli 2021 kunt u geen energie tegen dubbel tarief meer afnemen of terugleveren, dan verdwijnt namelijk het TF-signaal.

Wilt u op  een later moment alsnog een slimme meter aanvragen?
Dan kan dat gewoon, maar daaraan zijn wel kosten verbonden (bron: www.enexis.nl).

Mijn zonnepanelen leveren niet terug. Wat moet ik doen?

Algemeen

Zonnepanelen zijn stuk of leveren niet op
Als je het vermoeden hebt dat je zonnepanelen stuk zijn of niet opleveren, dien dan een reparatieverzoek in via 077-476 77 77 keuze 9 of via het digitale formulier reparatie melden op onze website https://www.nester.nl/reparatie/

Reiniging zonnepanelen
Nester reinigt geen zonnepanelen. De meeste aanslag zoals stof, pollen, vogelpoep etc. regent er vanzelf vanaf. Als bewoner kun je de zonnepanelen natuurlijk wel op eigen kosten laten reinigen door een gespecialiseerd bedrijf.

Zonnepanelen reinigen doe het liefste in het voorjaar, idealiter vóór de maand april, aangezien de panelen tussen april en oktober de meeste energie opwekken. Hoe schoner de panelen zijn, des te beter ze in die maanden hun werk kunnen doen.

Bovendien is het niet aan te raden de zonnepanelen op een ontzettend warme en zonnige dag schoon te maken, omdat de panelen dan erg warm zijn en beschadigd kunnen raken door er water op te gooien. Het grote temperatuurverschil tussen de panelen en het water zou  voor barsten in de panelen kunnen zorgen.

Hoe meld ik mijn zonnepanelen aan?

Algemeen

Het bedrijf dat bij u de zonnepanelen heeft geplaatst meld de zonnepanelen aan bij Enexis. 

Ik wil een slimme thermostaat plaatsen. Kan Nester dit voor mij installeren?

Algemeen

Nester plaatst geen slimme thermostaten. Je kunt dit wel zelf doen via het zelfklussen formulier op de website. De kosten hiervan zijn voor de bewoner zelf.  

Moet elke woning gecontroleerd worden om een energielabel vast te stellen?

Algemeen

Iedere woning moet zelfstandig worden opgenomen en voorzien zijn van een geldig energielabel. Een opname bij een gelijkwaardige buurwoning is niet voldoende. Je bent verplicht om mee te werken aan het opname van het energielabel.

 

Neemt Nester zelf het energielabel van mijn woning op?

Algemeen

Nee, Nester heeft hiervoor Greenwise Holland als onze gecertificeerde partner. Zij nemen voor ons de energielabels op.  

Waar worden de energielabels voor gebruikt?

Algemeen

Nester gebruikt onder andere de energielabels om inzicht te hebben in de opgave naar duurzame energie. Wij beoordelen bijvoorbeeld welke woningen nog beter geïsoleerd moeten worden.

 

Ben ik verplicht medewerking te verlenen aan een opname voor een energielabel?

Algemeen

Ja, je bent verplicht medewerking te verlenen aan de opname van het energielabel. Omdat wij de verplichting hebben voor iedere woning een energielabel hebben, valt dit onder ‘dringend noodzakelijk onderhoud’. In de huurovereenkomst staat dan ook dat je verplicht bent daaraan mee te werken.