Algemeen
Schoonmaak
Zonnepanelen hoeven in principe niet schoongemaakt te worden. Nester is verantwoordelijk voor onderhoud en reparatie.
Maandelijkse vergoeding voor zonnepanelen
U betaalt hiervoor een kleine vergoeding per maand aan ons. Het kan voorkomen dat u wel al zonnepanelen heeft, maar nog geen maandelijkse vergoeding betaalt. Dit komt omdat u pas huurverhoging gaat betalen wanneer het complete project klaar is met verduurzaming.
Reparatie of storing
Is dit binnen het eerste jaar na oplevering? Meld de storing of het reparatieverzoek bij de partner die uw woning verduurzaamd heeft. Is dit na het eerste jaar? Geef de storing of het reparatieverzoek aan ons door via 077 - 476 77 77 (keuze 9).
Stroomopwekking en teruglevering
Wij plaatsen een klein metertje in de meterkast waarop u kunt aflezen wat de panelen opbrengen. Op uw slimme meter kunt u aflezen hoeveel energie is terug geleverd aan de energieleverancier. Het verschil tussen beide meters is uw verbruik van de energie die door de zonnepanelen is opgewekt. In de energienota die u van de energieleverancier ontvangt, kunt u zien wat het financiële resultaat is van de teruglevering. De consumentenbond heeft een overzicht gemaakt van energieleveranciers en de terugleververgoedingen. Het is verstandig hier naar te kijken en te vergelijken. U vindt het overzicht hier.
Klacht
Wanneer u een klacht heeft, kunt u deze tot 1 jaar na het plaatsen van de zonnepanelen melden bij de aannemer. Is de klacht al gemeld bij de aannemer en u komt er samen niet uit? Dan kunt u ons klachtenformulier invullen en helpen wij u verder.
Schade
Wanneer de schade van buitenaf veroorzaakt is, kunt u dit melden via het Schadeformulier bij Nester.
Energielabel
U kunt het (huidige) energielabel vinden via: https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/
U kunt bij verbetering of verduurzaming van uw woning de nieuwe energieklasse pas inzien wanneer Greenwise de opname in het energielabel heeft doorgezet.
Aanmelden zonnepanelen
Als de duurzaamheidswerkzaamheden af zijn, moet u zich zelf aanmelden bij www.energieleveren.nl.
Enexis is de energiebeheerder en u kiest zelf de energieleverancier (huidige aanbieder gas/elektra).
Wanneer u zich aanmeldt geeft Enexis automatisch een bericht door aan uw energieleverancier dat u energie teruglevert.
STAP 1
U meldt zich aan via de website www.energieleveren.nl via postcode/huisnummer en de laatste 6 tekens van uw meterkast (zie foto). Ook kunt u de gegevens doorgeven via mail duurzaam.produceren@enexis.nl of telefonisch via 088-8577222.
Lukt dit niet?
Zie handleiding Energie leveren of neem contact op met uw partner: Pex Dakbdekkingen via 0475-461737 of Maasveste Berben Bouw via 0475-538939.
Enexis of Nester zijn namelijk niet het eerste aanspreekpunt.
STAP 2
Kort na uw aanmelding op www.energieleveren.nl krijgt u een brief van Enexis om de elektriciteitsopwekker (bijv. zonnepanelen) aan te melden. Enexis verwijst u dan naar de verhuurder/eigenaar, maar u kunt dit zelf doorgeven.
In de brief die u van Enexis ontvangen heeft staat op pagina 2 aangegeven welke gegevens u moet aanleveren. U heeft een fysieke folder (zie bij Lees meer de Bijlagen) van de contractpartner ontvangen, daarop staat een overzicht van de gegevens die u moet aanleveren.
Ook is het belangrijk dat u het totaal aantal zonnepanelen weet, u moet namelijk het totale vermogen doorgeven. U kunt deze tellen op uw dak. Weet u het niet? Dan kunt u de contractpartner bellen: Pex Dakbdekkingen via 0475-461737 of Maasveste Berben Bouw via 0475-538939.
Na registratie van de elektriciteitsopwekker kun u op de slimme meter aflezen hoeveel energie is teruggeleverd aan de energieleverancier. Voor meer informatie zie onder dit antwoord de kop 'Stroom opwekking en terug levering'.